Zonnebrand

Waarom verbrand je eigenlijk?

Een zonnebrand treedt op wanneer de ultraviolette straling van de zon het DNA in onze huidcellen beschadigt. Beschadigde cellen sterven af (een proces dat bekend staat als apoptose). Dit leidt ertoe dat het immuunsysteem een ​​stroom van ontstekingseiwitten en bloed naar het gebied stuurt. Daarom wordt de huid heet, geïrriteerd en rood.

Zonnebrand merk je niet direct Het verschijnt pas uren na zon – blootstelling waardoor het moeilijk te herkennen is tijdens het zonnen. Maar langere tijd in de zon liggen betekent regelmatig je huid controleren om een komende verbranding tegen te gaan 

Merk je dat je huid al van kleur gaat veranderen, ga dan direct in de schaduw en als je merkt dat je verbrand bent na een lange dag in de zon, ga dan niet de volgende dag weer naar buiten maar pas als het donker is.

Voorkomen

Het allerbeste is natuurlijk zonverbranding voorkomen! Draag beschermende en luchtige kleding, blijf niet te lang in de zon en gebruik altijd royaal zonnebrandcrème (veel meer dan jezelf denkt) en herhaal dat regelmatig!

Rode kreeft

Eindig je na een zonovergotendag toch als die gevreesde rode kreeft? Dan is het wetenschappelijk antwoord erg simpel. Een verbrande huid moet je gewoon koelen en hydrateren! Net als bij een brandwond wordt de warmte in de huid vastgehouden. Het eerste wat je moet doen is die warmte eruit halen! Breng een koel kompres aan met intervallen van 15 minuten of  neem heel vaak een korte koele douche gedurende de dag

Blaren?

tweedegraads zonnebrand

Dat is een tweedegraads zonnebrand. “Prik de blaren niet door “, want deze helpen bij huidgenezing. Door ze op natuurlijke wijze te laten herstellen, voorkom je infecties. Om te voorkomen dat ze per ongeluk stuk gaan, is een koel bad beter dan een koele douche.  Als de blaren veel pijn doen kan ibuprofen of aspirine verlichting geven of (alleen op recept verkrijgbaar) het aanbrengen van een lokaal corticosteroïd zoals hydrocortison.

Hydrateren                              

Dep de huidt na bad of douche niet volledig droog.  Breng op de nog vochtige huid een vochtinbrengende crème aan. Hierdoor wordt de creme beter opgenomen.  Moisturizers die vitamine C en E  bevatten werken het best. Deze antioxidanten helpen de huid te herstellen en minimaliseren de schilfering volgt na verbranding. 

Gebruik geen  lidocaïne of benzocaïne cremes want die irriteren de huid en zullen het genezingsproces afremmen. Ook Vaseline kan je beter laten staan want deze houdt de warmte in je huid langer vast en dat wil je juist niet. 

Hoe lang? 

Afhankelijk van de ernst kan de roodheid enkele dagen tot weken aanhouden, Naarmate de tijd verstrijkt, kun je ook verwachten dat je huid gaat schilferen. Weersta de drang om te pellen. Trek nooit aan je schilferende huid want daarmee vergroot je de kans op pijn en infectie. Draag loszittende kleding in de dagen na een zonnebrand. Zo voorkom je dat je toch al gevoelige huid nog meer geïrriteerd raakt.

Huidschade

Na een zonnebrand zie je blijvende effecten op de huid. Fijne lijntjes, rimpels of pigmentvlekken zijn een gevolg van zonneschade. Al deze effecten komen vaker voor na herhaalde blootstelling aan de zon. Als je deze veranderingen opmerkt, kun je retinoïde aanbrengen (een chemische verbinding afgeleid van vitamine A) zoals Retin-A .

Deze zalf remodelleert het collageen in je huid en blokkeert de productie van de melanine in je huid en kan zo pigmentvlekken doen vervagen of zelfs langzaam doen verdwijnen.

Aanval is de beste verdediging

Een zonnebrand voorkomen is beter dan je huid weer gezond te maken. Bovendien verhoogt zonnebrand het risico op huidkanker. Als je van plan bent om langere tijd in de zon te blijven, gebruik dan zonnebrandcrème met een hoge SPF en draag de juiste kleding. Zo bieden synthetische stoffen zoals polyester of nylon veel meer UV-bescherming dan katoen. Linnen absorbeert ultraviolet licht, terwijl synthetische stoffen zoals rayon het weerkaatsen.

”Dus ga naar buiten, geniet van de zon, maar bescherm je huid.”