Check je zelf regelmatig en blijf gezond!

De zomer is weer voorbij en we hebben volop van het zonnetje genoten. Maar de zon kan je huid ook beschadigen. Zonnevlekken zijn de eerste tekenen van huidschade. Gelukkig is het niet te laat om hier iets aan te doen en je gezondheid te beschermen. 5 feiten die je moet weten over de voorstadia van huidkanker

Deze zogenaamde zonnevlekken worden door dermatologen actinische keratose, (actinisch = door zon veroorzaakt en keratose; verhoorning) genoemd. Andere benamingen zijn: keratosis actinica, solar keratosis, seniele keratosen, ouderdomsvlek, huidhoorn. Actinische keratose is een effect van (teveel) ultraviolette (=UV) straling en wordt gezien als voorstadium van huidkanker (type plaveiselcelcarcinoom). Het beste is om dit te behandelen vóórdat ze kwaadaardig worden

5 feiten over de voorstadia van Huidkanker

1: Behandeling en preventie voorkomt huidkanker!

2: Sommige voorstadia van huidkanker ontwikkelen zich tot huidkanker. Het basaalcelcarcinoom en het plaveiselcelcarcinoom. Helaas kan de dermataloog niet voorspellen welke vlek in huidkanker zal veranderen maar actinische keratosen die verwijderd zijn ontwikkelen zich niet tot huidkanker. Behandeling kan ook symptomen zoals jeuk, prikkend gevoel, bloeding of gevoeligheid wegnemen. Als de actinisiche keratosen verdwijnen verdwijnen ook de symptomen.

3: Behandelmethodes en aantal behandelingen
Heb je veel actinische keraosen(AK) of zonnevlekken dan is de huid ernstig beschadigd. Sommige van deze AK kun je wel voelen maar niet zien De huid voelt dan ruw aan. Om zowel de verborgen als de zichbare AK te behandelen kan de dermatoloog je verschillende behandelingen adviseren. Bijvoorbeeld cryotherapie of een speciale lichttherapie, photodynamische therapie (PDT) genoemd. Een andere mogelijkheid is medicinale zalf thuis aan te brengen op de aangedane plekjes Of een combinatie van genoemde behandelingen. Belangrijk is dat zowel de verborgen als de zichtbare AK verdwijnen om zo het risico op het ontwikkelen van huidkanker te reduceren

4: Zonnebescherming
Veel mensen denken dat als de huid eenmaal beschadigd is door de zon verdere bescherming tegen de zinloos is, het leed is al geleden toch? Maar ook of beter gezegd juistdan heeft bescherming zin. Het helpt om verdere schade te voorkomen en geeft je huid tijd om de schade te repareren. Weet je niet goed hoe je je huid het beste kan beschermen tegen zonneschade? Wij van de Huidpraktijk Heerenveen geven je graag advies.

5: Controle
Je zelf regelmatig controleren kan levensreddend zijn. Hoe eerder je ontdekt dat je huid schade heeft ondervonden van de zon of zonnebank hoe eerder je kan ingrijpe. Zo verlaag je risico op het krijgen van huidkanker. Ga met zonneschade altijd naar een dermatoloog. De dermatoloog kan u ook vertellen hoe vaak u moet komen voor controle en hoe u thuis u zelf kunt checken.

Wat kunt u zelf doen?

Voorstadia van huidkanker mogen onschuldig lijken maar dit kan bedrieglijk zijn. Wat kunt u zelf doen om huidkanker te voorkomen?

• Beperk uw blootstelling aan UVstraling en gebruik het hele jaar door zonbescherming met SPF van minstens 30.
• Controleer regelmatig je huid op verdachte veranderingen

Net als met elk ander type van kanker, verhoogt vroege opsporing de kansen op een succesvolle behandeling. Gelukkig zijn in tegenstelling tot andere vormen van kanker de symptomen makkelijk te identificeren als u weet waar u op moet letten.

Om u te helpen bij het opsporen van verdachte plekjes kunt u gebruik maken van de ABCDE methode

A: Asymmetrie – vlekjes met bizarre vormen, de ene helft wijkt af van de andere.
B: Begrenzing- onregelmatige, haveloze, of ingekerfte randen.
C: Color – kleurvariaties en -verschillen
D: Diameter – grootte, een goede vuistregel is: als ze groter dan een potlood gummetje zijn moet een arts het bekijken.
E: Evolueren – verandering in vorm, grootte of dikte, jeuk of bloeden.

Als u opmerkt dat iets met uw huid verkeerd zou kunnen zijn, raak dan niet in paniek. Niet elke vreemde vorm of verandering van de vlek wordt veroorzaakt door kanker. Ga naar uw huisarts zodat deze het nader kan onderzoeken en indien nodig een doorverwijzing kan geven naar ons.

Wat doet de Huidpraktijk Heerenveen?

De Huidpraktijk Heerenveen heeft veel ervaring met het behandelen van actinische keratosen en andere vormen van zonneschade. Bovendien hebben we sinds kort een spiksplinter nieuwe laser, de M22. Hiermee kunnen we met een specifiek filter heel gericht actinische keratosen en andere zonneschade vlekken nog beter behandelen! De Huidpraktijk Heerenveen is daarmee de enige in heel Friesland!