Trombose

Trombose is een aandoening waarbij er onbedoeld bloedstolsels gevormd worden in de bloedvaten. Dit kan optreden in de slagaderen, hierbij kan een herseninfarct of hartinfarct ontstaan. Echter meestal ontstaat trombose in de aderen, de bloedvaten die naar het hart toegaan. Dit noemen we veneuze trombose, hierbij is er sprake van een trombosebeen,of van longembolie.Als een bloedstolsel een ader in het been afsluit kan het bloed niet meer weg. Dit merkt men vaak door verschijnselen als roodheid, zwelling, pijn en verhoogde temperatuur van het been. Trombose kan ook in de armen voorkomen.

Trombose kan ontstaan door erfelijk bepaalde oorzaken. Daarnaast zijn er verworven oorzaken die de kans op het krijgen van trombose verhogen. Bijvoorbeeld operaties, langdurige bedrust, vrouwen tijdens de zwangerschap en vrouwen die een anticonceptiepil gebruiken.

Patiënten die een trombosebeen hebben doorgemaakt kunnen een zogenaamd posttrombotisch syndroom ontwikkelen. Hierbij zijn de kleppen in de aders blijvend beschadigd. Dit syndroom bestaat uit klachten variërend van zwelling(oedeem), pijn, pigmentaties tot een open been.

De enige maatregel die daadwerkelijk werkt is het consequent dragen van aangemeten therapeutisch elastische kousen (steunkousen).

De meeste patiënten kunnen overigens na de behandeling weer alles doen wat ze gewend waren. Voor patiënten die klachten blijven houden is het belangrijk om lang staan en tillen te vermijden en voldoende te bewegen. Daarnaast is het zeer belangrijk om de steunkous altijd te dragen.

De Huidpraktijk Heerenveen meet therapeutisch elastische kousen aan ter voorkoming en verlichting van klachten bij een trombosebeen.

Bron: www.trombose.nl, www.betrouwbarebron.nl