Smeteczeem

Smeteczeem, ook wel smetplekken genaamd, bevinden zich in de lichaamsplooien zoals de liezen, de oksels en onder de borsten.

Wat ziet men

Het zijn natte, vurige roodkleurige plekken. De plek kan jeuken maar kan ook flink pijnlijk zijn. Zeker als er ook kloofjes in ontstaan.

Treedt er schilfering op aan de randen van de smetplek samen met bultjes en puistjes dan is deze smetplek ook geïnfecteerd door een schimmel.(Candida gist)

Deze plekken kunnen ook geïnfecteerd raken door een bacterie m.a.g. pusvorming.

Vaak komt het voor bij vrouwen die zware hangende borsten hebben, mensen met overgewicht, patiënten met suikerziekte en patiënten die langdurig bedlegerig zijn.
Ook tijdens de zwangerschap kan het ontstaan als een hinderlijk effect door de veranderde hormoonhuishouding.
Komt het bij jonge baby’s voor dan wordt het luiereczeem genoemd.

Oorzaak

Belangrijkste oorzaak is overgewicht, transpiratie, wrijving en incontinentie voor urine. Door huid op huid contact, raakt de huid verweekt en beschadigd. Deze beschadiging maakt de huid bovendien gevoelig voor infectie met bacteriën en schimmels.

Hoe dit te voorkomen?

Om smeteczeem te voorkomen is het belangrijk om de uitlokkende factoren tegen te gaan. Het voorkómen van wrijving en het tegengaan van opweken van de huid door vocht (zweet, urine) staat voorop.

De Huidpraktijk Heerenveen heeft voor deze problematiek een specifieke parfumvrije creme roller in het assortiment. Hierdoor kunnen deze plekken indrogen en kan de huid weer haar normale barrièrefunctie uitoefenen.