Baardhaarontstekingen of scheerbultjes

Dit wordt veroorzaakt door ingegroeide haren na het scheren. Het wordt ook wel pseudofolliculitis barbae genoemd. Rond de porie waaruit een haar groeit zie je een ontsteking dat eruit ziet als een puistje. Het probleem ontstaat door de manier van ontharen. Bij mannen zie je dat vaak in de baardstreek en bij vrouwen rond de bikini, oksels en benen.Personen waarbij de haren erg schuin groeien of krullen, ondervinden daar vaak last van.

Een oplossing is de haren te laten groeien. Wanneer men desondanks toch wil scheren, dan is het belangrijk de huid niet op te spannen en minder diep te scheren omdat dit de haren in de huid terug doet buigen met als gevold de ontstekingen.De Huidpraktijk Heerenveen heeft een elegante manier om dit probleem voor u op te doen lossen. Met onze ontharingslasers is het mogelijk om snel en efficiënt van dit euvel verlost te zijn. Dit geldt ook voor de mannelijke baard

Ook hebben we producten die de zuurtegraad (ph) van de huid gunstig beïnvloeden,omdat deze phwaarde invloed heeft op de bacterie groei van de huid. Wij adviseren u daar graag in.

Zwangerschap

Ook tijdens de zwangerschap kunnen deze hinderlijke bultjes ontstaan. Oorzaak is het overmatig zweten dat door de zwangerschapshormonen uitgelokt wordt.

NB:

Follliculitis is een bacteriële infectie van de haarzakjes en kan ook voorkomen in de bovengenoemde regio’s maar vooral in de baardstreek. Hier is de oorzaak een ziekteverwekkende bacterie is die zich schuilhoudt in de neus. Van daaruit zwerven ze over de huid en veroorzaken dan de ontstekingen. In dit geval zal antibiotica ingezet moeten worden. Daarna is het van belang om de huid barrière meer weerstand te bieden om dit te voorkomen.