Acne

Acne is voornamelijk gelokaliseerd in het gezicht (T-zone, ) oorregio, nek, onder de kaakranden, zijkanten van de hals, op de schouders, rug, op voor -en achterzijde van de borstkas en aan de achterzijde van de bovenarmen. Bij ernstige vormen bestaan de afwijkingen ook op de billen, in de schaamstreek, in de liezen en elders.

De oorzaak is aangeboren of hormonaal.

Ontstekingen ontstaan wanneer de talgklieren te veel talg produceren. In de pubertijd neemt de talgproductie toe onder invloed van androgene hormonen. Overigens gebeurt dit niet bij iedereen. Men moet er een bepaalde gevoeligheid voor hebben. Waarom bij de een wel en de ander niet, is nog steeds niet bekend.

Wat wel bekend is, dat als gevolg van deze toegenomen talgproductie, ook de hierin gelegen bacteriën een prominente rol gaan spelen. Bij het toenemen van de talgproductie vormen de bacteriën meer vetzuren. En deze vetzuren beschadigen de talgklierwand zodanig dat er scheurtjes in ontstaan. Door deze scheurtjes lekt nu talg en bacteriën in het omringende huidweefsel. Omdat dit door het afweersysteem van de huid als vreemd lichaam wordt ervaren, worden door verklikkercellen van de huid, een mechanisme in werking gezet dat de talg en de bacteriën doet opruimen. Dit opruimmechanisme gaat gepaard met ontstekingen namelijk: warmte, roodheid, zwelling en pijn.

Link: www.huidinfo.nl

De verschilende stadia van acne zijn:

Graad 1

Er zijn alleen comedonen, ook wel mee-eters genoemd. Karakteristiek zijn de open en gesloten comedonen ook wel blackheads en whiteheads genoemd.
Soms is er een vettige huidgloed. Er zijn geen ontstekingen die littekenvorming kunnen vormen.

Graad 2

Wordt gekenmerkt met open en gesloten comedonen(blackheads en whiteheads) papels (bobbels op de huid) soms etterbultjes, verwijde poriën en een glanssluier van talg.

De papels en pustels veroorzaken verstopping en vernietiging van de talgklierwand. Dit geeft wel ontstekingen maar zal over het algemeen geen littekens veroorzaken.

Graad 3

Papels, pustels en abcessen overheersen het huidaspect. De papels zijn duidelijk tastbaar. Littekenvorming is nu mogelijk.

Graad 4

In dit stadium zien we een aantal comedonen, papels maar veel pustels, cysten en abcessen tot diep in de huid. Dit is een ernstige vorm van acne en staat ook bekend als acne conglobata. De littekens zijn blijvend.