nazorg oedeem/vochtophoping

Belangrijk is dat een zwelling van een arm,been, gezicht of een deel van de romp , hetzij door een operatie, ongeluk, of omdat het aangeboren is, zo snel mogelijk moeten worden opgeheven, om verergering te voorkomen of om een stabiele situatie te verkrijgen. Vocht in weefsel is namelijk  een ideale bodem voor infecties. Infecties op hun beurt verergeren weer een bestaande zwelling met alle gevolgen van dien.

Hoewel oedemen op elkaar lijken,is het wel zo dat het ene oedeem een andere aanpak van behandeling eist dan een andere vorm van oedeem.Elk oedeem heeft dus zijn  eigen behandelvorm.

De Huidpraktijk Heerenveen levert deze nazorg onder 1 dak en wel voor alle vormen van oedemen.

Omdat alle oedeem -behandelvormen bij ons kunnen worden toegepast hoeft men niet steeds weer naar een andere hulpverlener wat een behoorlijke  tijdswinst voor u betekent.

Zo kunnen we nazorg bieden  in de vorm van:

• manuele lymfdrainage, een massage om het vocht, ook oedeem genoemd, sturend af te voeren
  • specifieke oedeem-massage- grepen om weefselverhardingen te versoepelen.
  • apparatieve compressie (lymfapress) ter ondersteuning van de behandeling om vocht af te voeren
  • zwachtelen om te voorkomen dat de aangedane regio weer “volloopt
  • extra drukverhoging creëren op plaatsen waar het oedeem hardnekkig blijft.
  • Wond en huidverzorging na operatie, bij of na open bestraalde huid, pijnlijk litteken etc
  • Lymftaping op plaatsen waar niet gebandageerd kan worden maar waar we wel de afvoer willen sturen.
  • Ademhaling en bewegingsoefeningen om de aanzuigende werking van vochtafvoer  te optimaliseren
  • Circaid, en VaroCare; manchetten met klitteband om zelfstandig de omvang van het been of arm doen verminderen
  • Medische hulpmiddelen in de vorm van elastische kousen, borstprothesen, functionele bh`s en drukkleding ter ondersteuning en behouden van een adequate bloed en lymfeafvoer.
  • Voorlichting om u inzicht te geven in uw ziektebeeld
  • Aanbieden van zelfmanagementcursus om u gemotiveerd uw`way of life“te handhaven

Tijdens de behandeling wordt gericht voorlichting gegeven en specifiek op vragen in gegaan . Daardoor kunnen we u  handvatten aanreiken die u leren om  gemotiveerd om te gaan met het hebben van een oedeem .

Bijkomend voordeel is ook, dat door dit intensieve contact we snel in kunnen spelen op eventuele complicaties.

Omdat De huidpraktijk Heerenveen een goed contact heeft met de verwijzende artsen kan snel een beoordeling plaatsvinden, advies worden gegeven en / of  eventueel gehandeld worden.

Als de behandelsessie is afgelopen krijgen de artsen een rapportage die het verloop van de behandeling weergeeft .

Weet u dat

De huidpraktijk Heerenveen ook lid is van de Deutsche Gesellschaft Fur Lymphology. De wetenschappelijke  informatiebron op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen van alle vormen van oedeem Hierdoor nemen we regelmatig deel aan symposia waardoor onze kennis up-to -date wordt gehouden en waar u weer profijt van kan hebben.